کافئین چه تاثیری بر بدن شما دارد

بسیاری از افراد برای آنکه سرحال تر باشند و خواب به سراغشان نیاید، عادت به مصرف کافئین دارند. اما باید بدانید که کافئین علاوه بر بیدار نگه داشتن شما، اثرات دیگری نیز بر بدن دارد.

کافئین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که از چندین روش بر بدن شما تأثیر می‌گذارد. کافئین، خود هیچ ارزش غذایی ندارد و از آنجایی که هیچ مزه ای ندارد متوجه نخواهید شد که در غذای شما وجود دارد. حتی در برخی داروها نیز بدون آنکه شما بدانید کافئین وجود دارد.

مصرف این ماده علائمی نظیر احساس انرژی بیشتر در فرد ایجاد می کند، اما مصرف طولانی مدت آن باعث می شود دیگر این علائم را حس نکنید. با مصرف هر روزه کافئین به یک مقدار مشخص، بدن نسبت به آن مقاومت نشان خواهد داد. عوامل دیگری مانند سن، توده بدن و سلامت فرد نیز روی این موضوع اثرگذار هستند.

اگر قصد کاهش مصرف کافئین را دارید بهتر است این کار را به تدریج انجام دهید. در ادامه این مطلب با ما باشید تا با اثرات کافئین روی قسمت های مختلف بدن آشنا شوید.

برای تقویت سلامت و بهبود عملکرد بدن می توانید از انواع ویتامین ها و مواد معدنی بهره ببرید. برای تهیه این محصولات می توانید به داروخانه آنلاین با ارسال رایگان مراجعه کنید.

سیستم عصبی مرکزی

عملکرد کافئین به عنوان یک محرک سیستم عصبی مرکزی به گونه ای است که با رسیدن به مغز، قابل توجه ترین اثری که می گذارد هوشیاری است و با افزایش انرژی و کاهش احساس خستگی همراه است. بنابراین یک ماده رایج در داروهایی که برای کنترل خواب، میگرن و سردرد هستند، می باشد.

علاوه بر این، مطالعات نشان داده است که افرادی که مرتبا قهوه می‌نوشند کم‌تر در معرض ابتلا به آلزایمر و زوال عقل هستند و خطر خودکشی در آنها تا ۴۵ درصد کمتر می شود. البته این افرادی این مزایا را دریافت می کنند که قهوه با اکتان بالا می نوشند، نه افرادی که قهوه بدون کافئین می نوشند.

برخی افراد قهوه را نوشیدنی سالم می‌دانند، اما مانند اکثر غذاها، مصرف زیاد آن می‌تواند عوارض جانبی ایجاد کند. یکی از این عوارض ایجاد سردرد است. قطع مصرف کافئین نیز می تواند موجب سردرد شود چراکه رگ های خونی مغز به اثرات کافئین عادت می کنند و قطع ناگهانی مصرف آن سردرد ایجاد خواهد کرد.

علائم دیگر ترک کافئین عبارتند از:

  • اضطراب
  • تحریک‌پذیری
  • خواب‌آلودگی

در برخی افراد، ترک ناگهانی ممکن است لرزش ایجاد کند.

اگرچه بسیار نادر است، اما مصرف بیش از حد (اووِر دوز) کافئین نیز ممکن است اتفاق بیوفتد که علائم آن عبارتند از:

  • گیجی
  • توهم
  • استفراغ

مصرف بیش از حد یا اووِر دوز کافئین ممکن است منجر به تشنج و مرگ شود و اغلب با مصرف نوشیدنی‌های انرژی زا یا قرص‌های رژیم غذایی اتفاق می‌افتد.

بر اساس گفته کلینیک مایو: مصرف حداکثر ۴۰۰ میلی‌گرم کافئین در روز بی‌خطر محسوب می شود که برابر با حدود ۴ فنجان قهوه می باشد، البته در نظر داشته باشید که مقدار کافئین در نوشیدنی‌های مختلف بسیار متفاوت است.

علاوه بر مصرف قهوه، کافئین در محصولات انرژی زا در داروخانه ها نیز یافت میشود که در صورت مصرف صحیح و به اندازه می توانید از آنها استفاده کنید. برای تهیه این محصولات، می توانید از داروخانه اینترنتی مشاوره دریافت کرده و محصول مورد نظر خود را تهیه کنید.

دستگاه گوارش

کافئین موجب افزایش میزان اسید معده و احساس سوزش و ناراحتی معده می شود. علاوه بر این، از آنجا که کافئین در بدن ذخیره نمی شود، در کبد پردازش شده و از طریق ادرار دفع می گردد. به همین دلیلی احتمالا پس از مصرف کافئین، دفع ادرار شما افزایش می یابد.

در صورتی که مبتلا به مشکلات معده مانند ریفلاکس یا زخم معده هستید، قبل از مصرف کافئین با پزشک مشورت کنید.

دستگاه گردش خون و تنفسی

کافئین از معده شما جذب می‌شود و طی یک یا دو ساعت به بیش‌ترین میزان خود در جریان خون می‌رسد.

این ماده می‌تواند برای مدت کوتاهی موجب افزایش فشارخون شود. این اثر می تواند به خاطر افزایش آدرنالین بوده و یا به دلیل انسداد موقت هورمون‌هایی باشد که به‌طور طبیعی عروق شما را باز می‌کند.

در اکثر افراد، مصرف کافئین اثر طولانی مدت بر فشار خون ندارد، اما در صورتی که ریتم قلب شما نامنظم باشد، مصرف کافئین می تواند ضربان قلب را افزایش دهد.

مصرف بیش از حد کافئین می تواند باعث نامنظمی و افزایش ضربان قلب و مشکلات تنفسی شود. در موارد نادر، مصرف بیش از حد کافئین می‌تواند سبب مرگ در اثر تشنج یا ضربان قلب نامنظم گردد.

 

تاثیر برروی دستگاه اسکلتی و عضلانی

مصرف مقادیر زیاد کافئین می تواند موجب تداخل در جذب و سوخت‌وساز کلسیم شود. این حالت می‌تواند باعث نازک شدن تراکم استخوان شده و منجر به پوکی‌استخوان گردد. اگر بیش از حد کافئین مصرف می‌کنید، ممکن است باعث اسپاسم عضلات شما شود. در صورت ترک مصرف کافئین، یکی از علائم می تواند درد عضلانی باشد.

 

سیستم تناسلی

کافئین در جریان خون حرکت کرده و وارد جفت می شود. از آنجا که این ماده محرک است، می تواند باعث افزایش ضربان قلب و متابولیسم جنین شود. کافئین زیاد همچنین می تواند باعث کند شدن رشد جنین و افزایش خطر سقط جنین شود. در بیشتر موارد، کمی کافئین در دوران بارداری بی خطر است.

 

طبق گفته کلینیک مایو، در صورت تلاش برای باردار شدن، باید مصرف کافئین را بین ۲۰۰ تا ۳۰۰ میلی گرم در روز محدود کنید. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد مقادیر زیاد کافئین می تواند در تولید استروژن و متابولیسم مورد نیاز برای بارداری اختلال ایجاد کند.

در صورتی که به هر گونه مکمل های کمک درمانی، محصولات بهداشتی یا تجهیزات نیاز داشته باشید، داروخانه شبانه روزی و آنلاین برای خدمت گذاری به شما آماده است تا محصولات مورد نظرتان را درب منزل به شما تحویل دهد.

منبع: healthline.com