تفاوت بین کشتی آزاد و فرنگی

بعضی چیزا رو فکر می کنیم می‌دونیم اما واقعاً نمی دونیم! الان فیلم یه مسابقه کشتی رو نشون ما بدن، نمی دونیم کشتی فرنگیه یا کشتی آزاد! در این مقاله می خوایم در مورد تفاوت کشتی آزاد و فرنگی صحبت کنیم تا بفهمیم کدوم کدومه! پس با دیفرتو همراه باشید.

آشنایی اولیه با تفاوت بین کشتی آزاد و فرنگی

کشتی یک وزش و هنر رزمیه که نه تنها تاریخ کهن و متنوعی داره بلکه شامل فرهنگ‌ها و منابع متفاوتی هم ‌‌میشه. کشتی فرنگی و کشتی آزاد انواع مدرن کشتی هستن که از سبک‌های مختلف موجود در جهان شکل گرفتن. برخی تفاوت‌های کلیدی هم بین این دو سبک کشتی وجود داره که این دو رو از همه متمایز ‌‌میکنه.

یکی از تفاوت‌های بزرگ کشتی فرنگی و آزاد، اینه که کشتی آزاد تمام اعضای بدن رو درگیر ‌‌میکنه اما کشتی فرنگی عمدتاً در حالت ایستاده انجام‌‌ میشه و هیچگونه تماس در ناحیه زیر کمر وجود نداره. علاوه بر این، در کشتی فرنگی تماس مداوم بدن اهمیت داره و سیستم امتیازدهی در هر دو سبک کشتی مبتنی بر امتیاز است اما نحوه توزیع این امتیازها متفاوته.

اگرچه هم کشتی آزاد و هم کشتی فرنگی سبک‌های مدرن تمرینات کشتی باستانی هستن، اما محدود به مناطق خاصی از جهان نیستن. هر دو این سبک‌ها در بسیاری از کشورهای جهان بعنوان یک ورزش مورد توجه قرار گرفتن. با این حال، آنها دو سبک مجزا هستن و از اصول و مجموعه قوانین متفاوتی برخوردار هستن.

در ادامه، اطلاعات کاملتری در مورد این دو سبک کشتی و تفاوت بین اونها صحبت کردیم.

تاریخچه خلاصه‌ای از کشتی آزاد

ریشه سبک مدرن کشتی آزاد (Freestyle wrestling) به بریتانیا و ایالات متحده بر‌‌میگرده و در اواسط و اواخر دهه ۱۸۰۰ مورد توجه عموم قرار گرفت. در روزهای اولیه، این نوع نمایش در فستیوال‌های محلی و منطقه‌ای مورد توجه مردم قرار گرفت و به تدریج به یک رقابت مهم برای شرکت‌کنندگان تبدیل شد.

در شکل اولیه، غالبا بعنوان [۱] Catch-as-catch-can-wrestling شناخته ‌‌میشد و این شکل بوسیله مهاجران ایرلندی در اواخر دهه ۱۸۰۰ به ایالات متحده آمریکا معرفی شد. محبوبیت این سبک کشتی به تدریج در سراسر قاره آمریکا گسترش یافت. در این دوره، مسابقات بسیار طولانی بودن (بعضی از آنها ۸ تا ۹ ساعت طول ‌‌می‌کشیدن) و اینگونه مسابقات کشتی رو بعنوان آزمونی برای استقامت و همچنین مهارت و قدرت تبدیل کردن.

بعد از اون دوره، طول مسابقه به دو زمان ۳ دقیقه‌ای و ۶۰ ثانیه استراحت بین آن دو کاهش پبدا کرد. در ابتدای شکلگیری این ورزش، کشتی‌گیران با خاک کردن حریف برنده ‌‌می‌شدن اما در سال ۱۹۴۱ یک سیستم امتیازدهی معرفی شد که بر اساس شمارش مجموع امتیازات هر دو نیمهبازی بود و برنده کسی بود که بیشترین امتیاز رو در دو زمان کسب می کرد و بعد از آن، این سیستم امتیازدهی مورد تایید همه قرار گرفت.

قوانین کشتی آزاد

در کشتی آزاد،‌‌ می‌تونین به همه نقاط بدن حمله کنین و از همه نقاط بدن برای به زمین زدن حریف استفاده کنین. شما ‌‌می‌تونین از کل بدن در کشتی آزاد استفاده کنین. در نتیجه، روش‌های مختلفی برای حمله و دفاع وجود داره. در این سبک کشتی، هدف اینه که حریف رو به پشت ببرین تا هر دو تیغه شانه بطور همزمان تشک رو لمس کنن. اگه با موفقیت تیغه‌های شانه حریف رو به مدت یک ثانیه به تشک بزنین، داور مسابقه رو متوقف ‌‌می‌کنه و شما برنده می‌شین. اگه هیچکدام از کشتی‌گیران نتونن در طول مسابقه این کار رو انجام بدن با شمارش مجموع امتیازهای کسب شده برنده مسابقه اعلام میشه.

نحوه امتیازدهی در کشتی آزاد

  • زمین زدن حریف: زمین زدن حریف بسته به نوع آن بین ۲ تا ۵ امتیاز داره.
  • حرکت بدل: اگه کشتی‌گیر موفق شه تعادل حریف رو با قوس کردن بهم بزنه و به او حمله کنه، یک امتیاز ‌‌می‌گیره.
  • قرار گرفتن درموقعیت خطرناک: اگه کشتی‌گیر پشت حریف خودش رو برای چند ثانیه روی تشک نگه داره بین ۲ تا ۳ امتیاز ‌‌می‌گیره.

امتیاز‌های خطا هم وجود دارن که در صورت تخطی حریف از قوانین خاص در مسابقه مانند خارج شدن از تشک، انجام حرکت خطا یا کم‌کاری به کشتی‌گیر مقابل تعلق ‌‌می‌گیره.

شرایط برنده اعلام شدن در کشتی آزاد

  • برد با امتیاز بیشتر: اگر در طول مسابقه به هیچ وجه بردی حاصل نشه، در پایان هر دو زمان مسابقه، امتیازات جمع ‌‌میشن و برنده اعلام‌‌ میشه.
  • برد با ضربه فنی: حتی اگه یک کشتی‌گیر در امتیاز عقب باشه ولی بتونه شانه‌های حریف خود رو به اندازه کافی (معمولا بین ۰٫۵ تا ۲ ثانیه) روی زمین نگه داره تا داور ضربه فنی رو اعلام کنه، اون کشتی‌گیر برنده میشه و پس از اعلام داور مبنی بر ضربه فنی، مسابقه به پایان ‌‌میرسه.
  • برد با امتیاز فنی: اگه کشتی‌گیر ۱۰ امتیاز با حریف خود اختلاف امتیاز داشته باشه برنده مسابقه ‌‌شناخته میشه و مسابقه به پایان ‌‌میرسه.
  • برد بدلیل غیبت یا انصراف: اگه کشتی‌گیر نتونه به کار خودش ادامه بده و انصراف بده یا در مسابقه حاضر نشه، حریف بدلیل عدم حضور کشتی‌گیر برنده اعلام ‌‌میشه.
  • برد به علت مصدومیت: اگه یک کشتی‌گیر در طول مسابقه مصدوم شه و نتونه به کار خودش ادامه بده. حریف اون با اعلام پزشک مبنی بر مصدومیت کشتی‌گیر برنده اعلام ‌‌میشه. اگر آسیب در نتیجه یک حرکت خطا باشه، کشتی‌گیر مصدوم برنده اعلام ‌‌‌میشه.
  • برد با رد صلاحیت: اگه یک کشتی‌گیر قوانین رو زیر پا بزاره و ۳ اخطار در طول مسابقه داشته باشه، رد صلاحیت ‌‌میشه و حریفش برنده‌‌ میشه.

تاریچه خلاصه‌ای از کشتی فرنگی

کشتی فرنگی (Greco-roman wrestling) از تمدن‌های باستان در مناطق مدیترانه‌ای جهان باستان (یونان و روم) سرچشمه‌‌ می‌گیره. این سبک بوسیله یک فرانسوی رسمی و بعنوان کشتی Flat Hand معروف شد؛ به این معنا که هیچ ضربه‌ای در مسابقه مجاز نیست.

در این سبک از کشتی فقط از قسمت‌های بالا تنه استفاده میشه [استفاده از پا در آن مجاز نیست] و همچنین هر نوع نگهداشتن و فشار عضلات برای متوقف کردن طبق قوانین خطاست.

قوانین کشتی فرنگی

در کشتی فرنگی هدف از مسابقه، کشتی گرفتن با حریف و برنده شدن از طریق امتیاز و یا ضربه فنی است. در کشتی فرنگی ‌‌می‌تونین از تنه و بالا تنه برای پایین آوردن حریف استفاده کنین. استفاده از پاها یا حمله به پاهای حریف به هر دلیلی مجاز نیست. در نتیجه، در این نوع کشتی دفاع و حمله زیاد وجود نداره. هدف شما اینه که حریف خود رو به پشت ببرین تا هر دو تیغه شانه بطور همزمان با زمین تماس پیدا کنن. اگه با موفقیت تیغه‌های شانه حریف خودتون رو به مدت یک ثانیه به تشک بزنین، داور مسابقه رو متوقف ‌‌میکنه و شما برنده مسابقه هستین. این نوع برنده شدن ضربه فنی نام داره. اگر در طول مسابقه هیچکدام از شرکت‌کنندگان نتونن با ضربه فنی برنده مسابقه بشن، کشتی‌گیری که امتیاز بیشتری کسب کنه برنده مسابقه اعلام ‌‌میشه.

طول مسابقه کشتی فرنگی دو زمان ۳ دقیقه‌ای است. اگه مسابقه در پایان هر دو زمان به تساوی کشیده بشه، یک دوره سوم و تعیین کننده برگزار‌‌ میشه که کشتی‌گیری که دو زمان از سه زمان رو برده باشه برنده نهایی اعلام ‌‌میشه.

شباهت امتیازگیری کشتی فرنگی با کشتی آزاد

  • زمین زدن حریف. زمین زدن حریف بین ۲ تا ۳ امتیاز دارد.
  • حرکت بدل: اگر کشتی‌گیر بتونه تعادل حریف رو بهم بزنه و به او حمله کنه یک امتیاز ‌‌می‌گیره.
  • قرار گرفتن در موقعیت خطرناک: اگه کشتی‌گیر پشت حریف خود رو برای چند ثانیه روی تشک بزنه و یا در اصطلاح خاک کنه بین ۲ تا ۳ امتیاز ‌‌می‌گیره.

در صورت تخطی حریف از قوانین خاص در مسابقه، امتیاز خطا هم وجود داره.

نحوه امتیازدهی در کشتی فرنگی (مشابه کشتی آزاد)

  • برد با امتیاز بیشتر: اگر در طول مسابقه به هیچ وجه بردی حاصل نشه، در پایان هر دو زمان مسابقه، امتیازات جمع ‌‌میشن و برنده اعلام ‌‌میشه. اگه امتیازات مساوی باشن دور سوم مسابقه برنده رو مشخص‌‌ میکنه.
  • برد با ضربه فنی: یک کشتی‌گیر زمانی برنده میشه که بتونه شانه‌های حریف رو روی تشک بین ۰٫۵ تا ۲ ثانیه نگهداره و هر زمانکه داور اعلام کنه مسابقه متوقف‌‌ و ضربه فنی اعلام ‌‌میشه. در این نوع برد اگر هم کشتی‌گیر در امتیاز عقب باشه با توجه به ضربه فنی‌ایی که انجام داده بعنوان برنده شناخته ‌‌میشه.
  • برد با امتیاز فنی: اگه کشتی‌گیر ۱۰ امتیاز با حریف خود اختلاف امتیاز داشته باشد برنده مسابقه ‌‌میشه و مسابقه به پایان ‌‌میرسه.
  • برد بدلیل غیبت یا انصراف: اگه کشتی‌گیر نتونه به کار خودش ادامه بده یا در مسابقه حاضر نشه، حریف بدلیل عدم حضور کشتی‌گیر برنده اعلام ‌‌میشه.
  • برد به علت مصدومیت: اگه یک کشتی‌گیر در طول مسابقه مصدوم شه و نتونه به کار خودش ادامه بده. حریف او با اعلام پزشک مبنی بر مصدومیت کشتی‌گیر برنده اعلام ‌‌میشه. اگر آسیب در نتیجه یک حرکت خطا باشه، کشتی‌گیر مصدوم برنده اعلام ‌‌‌میشه.
  • برد با رد صلاحیت: اگه یک کشتی‌گیر قوانین رو زیر پا بزاره و ۳ اخطار در طول مسابقه داشته باشه، رد صلاحیت ‌‌میشه و حریف برنده‌‌ اعلام میشه.

مهم ترین تفاوت کشتی آزاد و فرنگی

کشتی آزاد و فرنگی در فرمت‌ها و قوانین، بسیار شبیه یکدیگر هستن، اما جنبه‌هایی از هر سبک وجود داره که این دو رو از یکدیگر متمایز‌‌ میکنه.

تفاوت کشتی آزاد و فرنگی در اینه که در سبک فرنگی، هیچگونه حمله‌ای به زیر کمر مجاز نیست. استفاده از پاها برای واژگون کردن حریف یا گرفتن پاهای حریف به منظور واژگون کردن مجاز نیس. در مقایسه با کشتی فرنگی، در کشتی آزاد ‌‌می‌توان از کل بدن برای حمله استفاده کرد.

تفاوت‌های جزئی در برخی امتیازات و فرمت‌های مسابقات وجود داره. بعنوان مثال در صورت تساوی، در کشتی فرنگی مسابقه به دور سوم کشیده ‌‌میشه تا برنده مشخص بشه اما در کشتی آزاد اینگونه نیست. اگر امتیازات دو کشتی‌گیر در پایان دو زمان مساوی باشه برنده کسی است که کمترین خطا رو داره و چنانچه تعداد خطاها یکی باشد برنده کسی است که آخرین امتیاز رو کسب کرده باشه.

هم کشتی آزاد و هم کشتی فرنگی در المپیک هستن. اما آنها از قوانین کاملاً متفاوتی پیروی میکنن. بعنوان مثال در کشتی آزاد محدودیت جنسی وجود نداره و هم زن و هم مرد قادر به رقابت هستن اما کشتی فرنگی فقط محدود به مردان است.

کشتی آزاد سخت تره یا کشتی فرنگی؟

برای بهترین شدن در هر دو سبک، افراد نیاز به قدرت، آمادگی جسمانی، و چابکی دارن و مهارت یادگیری هم در کشتی آزاد و هم فرنگی وجود داره. با این حال، جنبه‌هایی وجود داره که یک سبک رو نسبت به دیگری دشوارتر ‌‌میکنه.

یادگیری کشتی فرنگی بسیار دشوارتر از کشتی آزاده. به این دلیل که محدودیت‌های موجود در کشتی فرنگی [محدودیت‌های مربوط به پاها] بیشتره و کشتی‌گیران مجاز به استفاده از پاها یا گرفتن پاهای حریف نیستن. این محدودیت‌ها به نبوغ و حرکات دشوارتری نیاز داره تا کشتی‌گیر بتونه حریف خودش رو زمین بزنه، خاک و یا ضربه فنی کنه.

کدوم سبک کشتی برای هنرهای رزمی ترکیبی (MMA) بهتره؟

کشتی آزاد و کشتی فرنگی هر دو سبک‌های فوق العاده‌ای برای یادگیری هنرهای رزمی ترکیبی هستن، اما سبک آزاد ممکن است برتری داشته باشه چون تکنیک‌های مربوط به پا در این سبک مجاز است. در ورزش‌های رزمی شما باید تکنیک‌هایی رو یاد بگیرین که با استفاده از پا انجام میشن اما آن تکنیک‌ها در کشتی فرنگی مجاز نیستن.

به همین دلیل، بسیاری از مبارزان هنرهای رزمی ترجیح ‌‌میدن که سبک کشتی آزاد رو یاد بگیرن، چون در این سبک استفاده از پا مجاز است.

کدوم سبک کشتی برای دفاغ شخصی مناسبتره؟

هر دو سبک کشتی آزاد و کشتی فرنگی تکنیک‌های زیادی برای دفاع شخصی دارن، اما کشتی فرنگی محدودیت‌های فراوانی هم در این زمینه داره.

سبک کشتی آزاد برای دفاع شخصی سبک بهتریه چون شما یاد می‌گیرین که چطور حریف یا مهاجم خودتون رو از طریق حمله به سمت پاها و یا استفاده از پاهای خود به زمین بزنین. این مدل تکنیک‌ها در کشتی فرنگی غیر مجازه و خطا محسوب میشه، بنابراین برای دفاع شخصی آموزش داده نمیشن.

در شرایط دفاع شخصی، شما‌‌ نیاز دارین تا مجموعه‌ای از حرکات و تکنیک‌ها رو تا حد ممکن در اختیار داشته باشین و در این زمینه کشتی آزاد تکنیک‌های بیشتری نسبت به کشتی فرنگی ارائه ‌‌میده.

چرا کشتی آزاد و فرنگی محبوب نیست؟

تفوات معنی داری‌‌ بین کشتی کج و دیگر کشتی‌ها وجود داره. کشتی کج بیشتر بعنوان یک سرگرمی‌‌ تلقی میشه تا یک ورزش، در حالیکه کشتی آزاد و فرنگی دیگه، فقط بعنوان ورزش شناخته شدن.

وقتی به کشتی فکر ‌‌می‌کنیم، اولین تصاویری که به ذهن‌‌ میاد اغلب مربوط به مسابقات کشتی کج (WWE) است نه مسابقات کشتی المپیک. دلایل متعددی هم برای این وجود داره. اول از همه، شرکت‌های کشتی، مانند WWE قادر هستن تا راه خودشون رو در بافت اجتماعی پیش ببرن. حتی طرفداران عادی با افرادی مانند راک جانسون (The Rock Johnson) آشنا هستن. این شرکت‌ها شخصیت‌هایی رو ساخته‌ان که مثل کشتی گیر معروف و ترسناک به نام Undertaker در ذهن مردم باقی ‌‌می‌مونن.

بدلیل جذابیت، زرق و برق و ارزش سرگرمی که کشتی کج به صحنه جهانی آورده، کشتی واقعی محبوبیت کمتری پیدا کرده و ویژگی سرگرمی کشتی کج باعث شده که کشتی واقعی برخی از جذابیت‌های خود و حتی محبوبیت خودش رو از دست بده.

با این حال، ورزش کشتی سخته. حتی برای مدت کوتاهی از بازی‌های المپیک حذف شد. چند دلیل برای این امر وجود داشت اما نکته اصلی این است که این ورزش میتونه برای تماشاگران گیج کننده باشه، مخصوصا آنهایی که با فرایند پیچیده امتیازدهی آشنا نیستن.

با وجود این مسائل، دلایلی برای خوش بین بودن به آینده وجود داره. تعدا افراد تازه کاری که مشغول یادگیری کشتی هستن به سرعت در حال افزایش هستن. کشتی واقعی یک ورزشه و قابل رقابت با کشتی کج نیست چون همانطور که گفته شد کشتی کج بیشتر جنبه سرگرمی و تفریح داره.

اسامی کشتی گیران آزاد و فرنگی ایران

در ادامه، تعدادی از معروفترین و پرافتخارترین کشتی گیران فرنگی و آزاد ایران در سالهای اخیر رو می بینیم:

کشتی فرنگی:

  • حمید سوریان
  • امید نوروزی
  • قاسم رضایی

کشتی آزاد:

  • غلامرضا تختی
  • رسول خادم
  • حسن یزدانی
  • علیرضا دبیر
  • رضا یزدانی
  • کمیل قاسمی

نتیجه‌گیری کنیم!

کشتی فرنگی دارای سابقه طولانیه و در اولین المپیک حضور داشت. در حالیکه کشتی آزاد مدرن‌تره اما هدف مشابهی داره و سعی ‌‌میکنه کنترل حریف رو بدست بگیره. با این حال، موارد زیادی وجود داره که این ورزش‌ها رو از هم جدا‌‌ میکنه که شامل انواع قسمت‌های درگیر بدن و نحوه امتیازگیریه که در این مقاله در موردش حرف زدیم. اگر به ورزشهای رزمی علاقه دارید، پیشنهاد می‌کنم مقاله تفاوت کاراته و تکواندو رو هم بخونید!