معاینات بدو استخدام چیست و چرا ضرورت دارد؟

یکی از مهمترین و اساسی‌ترین برنامه‌های پیشگیری از بروز بیماری‌ها و حوادث ناشی از کار در هر کشوری انجام معاینات پزشکی نیروی کار است که به معاینات پزشکی طب کار شناخته می‌شود. بنابراین کلیه معایناتی که در مراکز طب کار تحت عنوان معاینات بدو استخدام و معاینات ادواری انجام می‌شود بر اساس دستورالعمل سازمان وزارت بهداشت و درمان کشور تعیین شده است. اینکه چه مواردی در هریک از این معاینات بررسی شود بستگی به نوع معاینات و شغل فرد دارد.

چنانچه معاینات اولیه به‌درستی و به‌طور کامل انجام شود، ممکن است در بعضی از موارد منجر به آشکارشدن برخی بیماری‌های نهفته فرد شود و شخص بتواند با مشخص‌شدن نتایج معاینات، اقدام به درمان به‌موقع بیماری خود کند.بنابراین انجام معاینات و آزمایشات طب کار در پیشگیری از بیماریهای شغلی بسیار حائز اهمیت است.

ضرورت انجام معاینات بدو استخدام

شناسایی زود هنگام بیماریهای شغلی با انجام معاینات طب کار از این جهت اهمیت دارد که اگر بیماریهای ناشی از کار هر چه سریع‌تر و زودتر شناسایی شوند می‌توان با انجام اقدامات درمانی و پیشگیرانه مناسب از پیشرفت آن‌ها به مراحل شدید و غیر قابل درمان ممانعت کرده و از ایجاد ناتوانی دائمی‌کارگر جلوگیری کرد که این مسأله در نهایت هم به نفع کارگر، هم به نفع کارفرما و هم به نفع سلامت جامعه خواهد بود.

معرف مرکز طب کار پرانا

بنابراین با این هدف مرکز تخصصی طب کار پرانا واقع در مرکز تهران در سال ۱۳۹۹ با تایید وزارت بهداشت تاسیس گردید. فضای این مرکز مطابق با استانداردهای مورد نیاز وزارت بهداشت و معماری مدرن به گونه‌ای طراحی شده است که فضایی بزرگ، آرام و دلنشین را به دور از ازدحام و شلوغی برای مراجعین محترم فراهم کند. در این مرکز کلیه معاینات طب کار از جمله معاینات دوره‌ای، معاینات بدو استخدام، آزمایشات مربوط به سلامت کارکنان سازمان‌ها (ادیومتری، اسپیرومتری، نوار قلب، معاینه پزشک متخصص یا عمومی، بینایی سنجی) انجام می‌پذیرد. همچنین در کنار این معاینات، مشاوره و راهکارهای پیشگیری از بروز صدمات و بیماری‌ها برای کارگران و کارکنان سازمان‌ها از جمله خدمات روانشناسی، ارگونومی و تغذیه‌ای ارگان‌ها و واحد‌های صنعتی و تولیدی توسط طب کار پرانا قابل ارائه است.جهت کسب اطلاعات بیشتر به وبسایت مرکز تخصصی طب کار پرانا مراجعه نمایید.